Yrityksen historiaa
Yrityksen juuret
Speed Oy:n vuosikymmeniä pitkät juuret ovat vahvasti kuljetusalalla ja yritystoiminnassa. Tietä viitoitti nykyisen omistajan isä, joka aloitti liikennöitsijänä vuonna 1940.
Vilho (oikealla) ja Tauno Vallas Rovaniemellä kesällä 1940 lähdössä viemään selluloosakuormaa Petsamoon.
Yrityksen juuret
Speed Oy:n vuosikymmeniä pitkät juuret ovat vahvasti kuljetusalalla ja yritystoiminnassa. Tietä viitoitti nykyisen omistajan isä, joka aloitti liikennöitsijänä vuonna 1940.Vilho (oikealla) ja Tauno Vallas Rovaniemellä kesällä 1940 lähdössä viemään selluloosakuormaa Petsamoon.
Tärkeitä vuosilukuja
1992
Speed Oy perustetaan. Ajossa kymmenkunta puoliperävaunullista konttiautoa.
1993
Transitoliikenne Venäjälle aloitetaan.
1994
GPS-satelliittipaikannusjärjestelmä asennetaan yli 20 autoon ensimmäisenä Suomessa.
1995
Speedin laatujärjestelmä saa ISO 9002 -sertifikaatin.
1996
Yritys laajentaa toimintaansa. Kotkan konttori avataan.
1998
Internet-pohjainen kuljetusten tilaus- ja seurantajärjestelmä SpeedOnline otetaan käyttöön.
2001
Hankitaan ensimmäinen Sideloader-perävaunu.
Yritykselle myönnetään Suomen logistiikkafoorumin yrityssarjan tunnustuspalkinto.
2003
Raskaan kaluston huoltokorjaamo Rekkakukko sekä kontti- ja trailerdepot avataan Lahden seudulle Hollolaan.
2006
Transito-liiketoiminta myydään. Yritys keskittyy kotimaan liikenteeseen.
2008
Helsingin toimisto muuttaa uusiin toimitiloihin Vuosaaren satamaan.
Rekkakukon liiketoiminta myydään.
2009
Speed siirtyy paperittomaan keikkaan ja alkaa hallinnoida kuljetustapahtumaa sähköisillä rahtikirjoilla.
Hollolan depot-alue on täynnä. Alueella on yli tuhat traileria.
2010
Tuomo Vallas, Speed Oy, valitaan Hollolan vuoden yrittäjäksi.
2012
Yrityksen omien konttiperävaunujen lukumäärä kasvaa jo lähes sataan.
2013
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin myöntämällä poikkeusluvalla Speed Oy aloittaa ensimmäisenä Suomessa HCT-kokeilun aiempaa suuremmilla yhdistelmillä, Ekorekoilla.
2014
Speed Oy valitaan Suomen parhaaksi 50+ työpaikaksi pienten työpaikkojen sarjassa.
Ekorekkojen lukumäärä kasvaa neljään.
2016
Speedin kuljetuskalusto täydentyy Suomen ensimmäisellä nesteytetyllä maakaasulla (LNG) ja biokaasulla kulkevalla konttirekalla.
2018
Oman kaluston määrä on kasvanut merkittävästi. Yrityksellä on jo yli 150 konttialustaa ja yli 20 omaa vetoautoa.
2019
Yritys laajentaa toimintaansa. Rauman toimipiste avataan.
Ekorekkakalustoon investoidaan merkittävästi.
2020
Koronavuodesta selvittiin terveinä ja taloudellisesti kohtuullisen hyvin.
Ympäristövastuuta kannettiin ajamalla 80% kuljetuksista Ekorekoilla.
2021
Omia Ekorekkoja jo lähes 40 ja Ekorekkakonttiperävanuja yli 200.
Kesäkuun kuukausilaskutus Speedin historian suurin.
2022
Speedin ympäristöohjelma päivitetään.
Tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030.